انتقاد از فیلم های بخش رقابتی بالا گرفت متهم ردیف اول هیأت - جزعشق خداهیچ پس انداز نکن....
دسته‌بندی نشده

انتقاد از فیلم های بخش رقابتی بالا گرفت متهم ردیف اول هیأت

تهران-ایرنا- نمایش فیلم «لایه‌های دروغ» در روز سوم و فیلم‌ «ماهان» در روز چهارم جشنواره، انتقادات اهالی رسانه را نسبت به نحوه گزینش فیلم‌ها برانگیخت. متهم ردیف اول این مطالبات هیأت انتخاب جشنواره بود.


چهارمین روز از چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر در چهاردهمین روز بهمن ماه ۱۴۰۰ در تهران و برخی شهرهای کشور در حالی آغاز شد که کیفیت فیلم‌ها در سه روز نخست نوسانات زیادی داشت. سه فیلم علفزار، مردبازنده و ملاقات‌خصوصی با اقبال بیشتری از سوی اهالی‌رسانه و منتقدین روبرو و ۲ فیلم لایه‌های دروغ و ماهان با انتقادات جدی حضار و اعتراض به هیأت انتخاب برای ورود این فیلم‌ها مواجه شد.


فیلم‌ بیرو جزو فیلم‌های نه چندان جذاب امسال بود و برف آخر و شادروان نیز بازخوردهای متفاوتی داشتند؛ برف آخر به دلیل روایت کُند فیلم از سوی برخی از نویسندگان سینمایی نقد شد. در حالیکه برخی از اهالی رسانه نیز به تحسین این فیلم پرداختند. ساختار طنز شادروان نیز با نظرات ضد و نقیضی همراه بود اما در حالت کلی شادروان جزو فیلم‌های متوسط امسال بود که نه تعریف و تمجیدهای آنچنانی زیادی داشت و نه نقدها و هجمه‌ها علیه آن زیاد شد.


انتقاد از فیلم‌های بخش رقابتی بالا گرفت/ متهم ردیف اول: هیأت انتخاب


اعمال دستورالعمل های بهداشتی جشنواره امسال همچنین با جدیت فراوان در حال اجرا است. تاکید مکرر بر استفاده از ماسک در راهروها و سرکشی لحظه‌ای برگزارکنندگان بر زدن ماسک اجباری در سالن‌های نمایش فیلم و نشست‌ها، از جمله این دستورالعمل‌ها است که هر روز با شدت و حدت دنبال می‌شود. در روزهای اخیر، غرفه مربوط به تست کرونا با حضور پزشک نیز در راهرو اصلی خانه جشنواره برقرار شده است.


نمایش سانس اول خانه جشنواره به فیلم ملاقات‌خصوصی ساخته امیدشمس اختصاص داشت که نخستین تجربه بازیگری وی در عرصه کارگردانی به شمار می‌رفت. حضور هوتن‌شکیبا و پریناز ایزدیار برای نخستین بار به عنوان زوج اصلی فیلم از کنجکاوبرانگیزی‌های نخست فیلم بود. ملاقات خصوصی یک ملودرام عاشقانه آرام است که در اثنای آن به برخی معضلات اجتماعی از قبیل وضعیت زندان‌ها، نحوه معاشرت زوجین همچنین موضوع حمل مواد مخدر به طور غیرقانونی به داخل زندان اشاره دارد.


انتقاد از فیلم‌های بخش رقابتی بالا گرفت/ متهم ردیف اول: هیأت انتخاب


بازخوردها به فیلم از نکات قابل‌توجه روز چهارم جشنواره بود به طوری که برخی نویسندگان از ملاقات‌خصوصی به عنوان پدیده جشنواره نام برده و گروهی نیز این فیلم را به عنوان بهترین فیلم جشنواره تا به حال عنوان کردند. برخی از منتقدین نیز از برخورد ذوق‌زده هم صنفان خود شگفت‌زده شده و فیلم را ملودرامی متوسط با لحظات خوب و ضعیف توصیف کردند.


برخلاف تنوع و تکثر نظرات در ارتباط با  فیلم سانس اول روز چهارم، واکنش‌ها به فیلم دوم این روز یعنی ماهان، خیلی یک دست و صریح بود. ساختار ضعیف و آشفتگی‌های متعدد در شخصیت و درام‌پردازی ماهان سبب شد، این فیلم از جمله ضعیف‌ترین فیلم‌های جشنواره امسال و تمام ادوار جشنواره لقب گیرد اما این پایان ماجرا نبود و گروهی از خبرنگاران در حین برگزاری نشست مطبوعاتی فیلم نیز، هیأت انتخاب جشنواره را به دلیل انتخاب این فیلم در بخش اصلی و رقابتی جشنواره چهلم مورد نقد و بازخواست قرار دادند.


حجم انتقادات به قدری بود که موضوع سفارشی بودن فیلم نیز مطرح شد که با واکنش علی شاه حاتمی تهیه‌کننده (پدر حمید شاه‌حاتمی کارگردان فیلم) مواجه شد. اتهام آقازادگی از دیگر حواشی نشست‌رسانه‌ای فیلم بود تا آنجا که علی شاه‌حاتمی تهیه‌کننده فیلم ماهان با تاکید بر اینکه پسرم حتی برای ساخت با من مشورت هم نکرده است، درباره طرح این اتهام گفت: کسانی که این مباحث را مطرح می‌کنند یا سواد ندارند، یا درک درستی از شرایط سینما.


انتقاد از فیلم‌های بخش رقابتی بالا گرفت/ متهم ردیف اول: هیأت انتخاب


حضور محمد خزاعی، رییس سازمان سینمایی در خانه جشنواره نیز از اتفاقات خبرساز روز چهارم جشنواره بود چنانکه سرخط بسیاری از رسانه‌های اینترنتی و مجازی به سخنان رییس‌سازمان سینمایی اختصاص داشت؛ توضیح بیشتر اینکه مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره به دلیل کسالت هنوز موفق به حضور در جشنواره فیلم فجر نشده است.


خزاعی همچنین با حضور در غرفه خبرگزاری ایرنا در ارتباط با ۲ فیلم پر بحث این روزها که در جشنواره حضور ندارند یعنی قاتل‌ووحشی و علت مرگ نامعلوم گفت: ما (هنوز) فیلمی را توقیف نکرده‌ایم. همه فیلم‌هایی که ما نگه داشته‌ایم اصلاحاتی دارد که باید انجام شوند. این فیلم درخواستی برای پروانه نمایش نداشت و ما نمی‌توانیم پیش‌داوری داشته باشیم. اول باید درخواست دیده شود و شورای پروانه نمایش باید مجدد این فیلم را ببیند. اگر این شورا توانستند به این فیلم پروانه نمایش بدهند، شرایط اکرانش فراهم می شود. در نهایت درخواستی برای پروانه نمایش فیلم قاتل و وحشی نیامده است و شورا باید ملاحظات خودش را بگوید. تنها فیلمی که پروانه نمایش برای جشنواره نگرفت، علت مرگ نامعلوم بود.


فیلم‌های بعدی رزرو جشنواره بودند. بر این اساس اگر هر کدام از فیلم‌ها نمی رسیدند، آنها جایگزین می شدند.


انتقاد از فیلم‌های بخش رقابتی بالا گرفت/ متهم ردیف اول: هیأت انتخاب


با نمایش ۲ فیلم ضعیف در چهار روز نخست جشنواره امسال، علاوه بر اینکه انتقادات جدی اهالی رسانه به هیأت انتخاب در رسانه‌های مختلف بازتاب پیدا کرد، این نگرانی در میان خبرنگاران و حاضران جشنواره به وجود آمد که با چنین رویکردی از سوی هیأت انتخاب و حضور فیلم‌هایی چون ماهان و لایه‌های دروغ، در روزهای آتی شاهد فیلم‌های خارج از سطح رقابتی جشنواره خواهیم بود و بحث فیلم‌های خارج از جشنواره که برخی عنوان توقیفی را برای آن برگزیدند، بار دیگر داغ و پرتکرار شد.


Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *