تمرکز دولت بر ترانزیت کالا از مسیرهای متنوع صادراتی است - جزعشق خداهیچ پس انداز نکن....
دسته‌بندی نشده

تمرکز دولت بر ترانزیت کالا از مسیرهای متنوع صادراتی است

بیرجند – ایرنا – معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: مسیرهای مختلف را برای صادرات کالا به بازار جهانی می‌رویم و تمرکز دولت بر ترانزیت کالا از طریق تنوع مسیرهای صادراتی است.


به گزارش خبرنگار ایرنا مهدی صفری پنجشنبه شب در نشست شورای هماهنگی و مدیریت روابط خارجی استان خراسان جنوبی افزود: وزارت امور خارجه در ارتباط با هشت یا ۹ مولفه و شیوه برای ارزآوری به داخل کشور فعالیت دارد و این مولفه‌ها شامل صادرات، واردات، ترانزیت، دیپلماسی انرژی، برق و آب، صدور خدمات مهندسی و ترانزیت در شاخه‌های مختلف و انتقال فناوری است.


وی بیان کرد: اولویت اصلی دولت سیزدهم و شخص رئیس جمهور، ارتباط و تعامل اقتصادی، فرهنگی، علمی و تجاری با کشورهای همسایه است که همه این موارد در حال پیگیری است.


معاون وزیر امور خارجه با تاکید بر اینکه نباید تمرکز خراسان جنوبی در زمینه سرمایه‌گذاری و مسائل تجاری فقط بر کشور افغانستان باشد گفت: خراسان جنوبی همانند خراسان رضوی در زمینه صادرات تمرکز خود را به کشورهای دیگر نیز لحاظ کند و ما نیز آمادگی کمک را داریم که استان شما وارد بازار کشورهای مختلف شود.


وی تصریح کرد: بسیاری از کشورهای همسایه، حاشیه خلیج فارس و آسیای مرکزی و حتی آفریقا می‌تواند بازارهای خوبی برای کالاهای این استان باشد.


صفری با اشاره به اینکه بازارهایی را هدف قرار داده‌ایم که محصولات ما را بخرند اضافه کرد: اگر بازار کشور چین را در زمینه محصولات کشاورزی تصاحب کنیم با توجه به ظرفیت محدود کشور نیازی نیست به دنبال بازارهای دیگر بگردیم.


وی گفت: برای مرکبات، عسل، پای مرغ، سیب، لبنیات و زعفران مجوز صادارت به چین را گرفته‌ایم زیرا بازار چین و روسیه به زرشک و زعفران ما علاقه زیادی دارند.


معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه افزود: مجوز صادرات زعفران خراسان جنوبی به چین اخذ شده است و می‌توان تلاش کرد زرشک خراسان جنوبی را در آینده به‌طور کامل چینی‌ها بخرند. 


وی تاکید کرد: باید مسیر ترانزیتی چابهار – زاهدان – بیرجند – مشهد هم کامیونی و هم ریلی هرچه زودتر شکل بگیرد، توافقی با کشورهای آسیای مرکزی و روسیه کردیم که ۳۰ میلیون تن در سال است در حالی که ظرفیت ما در کشور ۱۵ میلیون تن است و قبلا پنج میلیون تن بوده است.


صفری افزود: اگر کل ترانزیت شمال به جنوب را محاسبه کنیم، سالانه حداقل ۱۰ میلیارد دلار درآمد ترانزیتی خواهیم داشت.


وی با بیان اینکه کریدور شمال و جنوب به سمت روسیه را شروع کردیم گفت: در سفر گروه‌های روسیه و قزاقستان به ایران دوباره سوآپ نفتی را فعال کردیم.


معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه گفت: چینی‌ها سالانه ۶۵ تا ۷۰ هزار قطار به کشورهای مختلف اروپایی صادرات و واردات دارند اما به ایران تاکنون نبوده که در دولت سیزدهم پیگیری شد و در حال شکل‌گیری است.


وی اظهار داشت: کاری باید کرد که زرشک خراسان جنوبی را در آینده با سرمایه‌گذاری و ارزش افزوده به‌طور کامل چینی‌ها بخرند و تعهد را می‌دهیم که در این زمینه بازار را برای استان ایجاد کنیم.


صفری افزود: باید چینی‌ها را برای سرمایه‌گذاری در بخش زعفران استان بیاوریم که با این اقدام می‌توان استان را توسعه داد، همچنین می‌توانیم در راستای صادرات از خراسان جنوبی به پاکستان کمک کنیم.


وی گفت: معادن خراسان جنوبی ثروت بالایی دارد که قزاق‌ها، ازبک‌ها و تاجیک‌ها حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش معدن خراسان جنوبی هستند و ما هم تشویق و پیگیری خواهیم کرد.


معاون وزیر امور خارجه افزود: سفارتخانه‌های ما در کشورهای مختلف دیده‌بان‌های اصلی ما هستند که نقش موثری در تسهیل روابط تجاری دارند و باید برای کشور بازار تجاری ایجاد کنند.


وی خاطرنشان کرد: همچنین باید روابط تجاری قوی با کشور افغانستان داشته باشیم.


معاون دیپلماسی اقتصادی وزیر امور خارجه چهارشنبه شب وارد بیرجند شد و دیروز به همراه سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان جنوبی از پایانه مرزی یزدان در شهرستان زیرکوه و سایت مرزی ماهیرود بازدید کرد.


در این بازدید بر ضرورت پیگیری‌ها در ۲ سطح استانی و ملی تاکید و مقرر شد وزارت امور خارجه در جهت پیگیری امور، اقداماتی را در دستور کار قرار دهد.


حضور در نشست شورای ساماندهی مبادلات مرزی خراسان جنوبی و کمیسیون توسعه صادرات، مدیریت واردات، تزانزیت، حمل و نقل، گمرک و امور مرز اتاق بازرگانی بیرجند از دیگر برنامه‌های سفر معاون وزیر امور خارجه به خراسان جنوبی بود.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *