به گزارش خبرآنلاین از اصفهان، پریسا گلکار دبیر علمی بیست و دومین کنگره انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران در جمع خبرنگاران به تشریح نحوه برنامه ریزی علمی این کنگره، نحوه ارزیابی مباحث نظری و کارگاهی و همچنین وضعیت آموزش و مهاجرت دندانپزشکان پرداخت و اظهار کرد: برای نخستین بار در این دوره، طراحی محتوای علمی بر اساس یک نظرسنجی فراگیر بین اعضای انجمن انجام شده است.
وی افزود: پس از تصویب برگزاری کنگره از آبان ماه سال گذشته، نظرسنجی گسترده ای بین دندانپزشکان و اعضای انجمن انجام شد تا نیازهای آموزشی واقعی مشخص شود. نتیجه این نظرسنجی مبنای طراحی برنامه علمی قرار گرفت و بیش از ۷۰ درصد محتوای کنگره بر اساس همین داده ها تدوین شده است.
دبیر علمی بیست و دومین کنگره انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی و زیبایی ایران تاکید کرد: در این فرایند مشخص شد که برخی مباحث پایه مانند لابی ها، نماهای کامپوزیتی و درمان های ترمیمی کلاسیک نیاز به بازنگری دارند. بنابراین کارگاه های عملی با حضور اساتید برجسته برای مرور مجدد و اجرای زنده این درمان ها طراحی شد تا دندانپزشکان عمومی و متخصص بتوانند از نظر علمی و عملی بهرهمند شوند.
رئیس انجمن دندانپزشکان ترمیمی اصفهان در پاسخ به پرسشی درباره نقش هوش مصنوعی در دندانپزشکی گفت: در بخش هوش مصنوعی، تلاش کردهایم صرفاً به مباحث نظری اکتفا نکنیم. کارگاه های عملی و ایستگاه های آموزشی طراحی شده که در آن، فناوری های نوین تشخیص و درمان با حضور چند استاد بهصورت زنده آموزش داده می شود. این برنامه ها با استقبال بسیار بالایی رو به رو شده است.
وی ادامه داد: با وجود محدودیت های بین المللی، دسترسی به مقالات علمی و پایگاههای داده جهانی بهصورت کامل فراهم است و دندانپزشکی ایران هم گام با دانش روز جهان حرکت می کند. بسیاری از پژوهشگران ایرانی مقالات خود را به زبان انگلیسی در معتبرترین مجلات دنیا منتشر می کنند.
به گفته گلکار بیش از ۳۰۰ مقاله و پوستر علمی از سراسر کشور به دبیرخانه کنگره ارسال شده که پس از داوری توسط اساتید برجسته از دانشکدههای دندانپزشکی سراسر کشور، مقالات برگزیده انتخاب شدهاند.
دندانپزشکی دیجیتال نیازمند زیرساخت واقعی
وی تصریح کرد: کمیته علمی کنگره متشکل از ۹ نفر از اساتید پیشکسوت و اعضای هیئت علمی دانشکدههای دندانپزشکی اصفهان است که داوری مقالات و انتخاب سخنرانان را با دقت و بر اساس شاخصهای علمی انجام دادند.
در بخش دیگری از این نشست گلکار به موضوع مهاجرت دندانپزشکان اشاره کرد و گفت: متأسفانه موج مهاجرت در میان دندانپزشکان جوان نگران کننده است. تقریباً هر روز دانشجویانی به دفتر بنده مراجعه میکنند و درباره پذیرش در دانشگاه های خارج از کشور سؤال دارند. علت اصلی این روند را باید در عدم تناسب میان زحمتی که برای تحصیل کشیده اند و امکانی که برای اشتغال و رشد در داخل دارند جستوجو کرد.
حرکت آموزش دندانپزشکی در جهان به سمت مدلهای «آموزش واقعگرایانه و شبیهسازی
وی افزود: در حال حاضر، تعداد دانشکده های دندانپزشکی کشور بسیار فراتر از ظرفیت آموزشی واقعی است. برخی دانشکده ها تنها دو یا سه عضو هیئت علمی دارند. دانشکده دندانپزشکی اصفهان که در دهه ۵۰ برای ۲۵ دانشجو طراحی شده بود، اکنون بیش از ۱۳۰ دانشجو می پذیرد. این در حالی است که تجهیزات عملی و یونیت های آموزشی همان امکانات قدیمی هستند. چنین شرایطی نه برای استاد و نه برای دانشجو رضایتبخش نیست.
وی با تأکید بر اینکه آینده آموزش دندانپزشکی در جهان به سمت مدلهای «آموزش واقعگرایانه و شبیهسازی» گفت: در بسیاری از کشورهای پیشرفته، دانشجویان پیش از کار روی بیمار، در محیط های واقعیت افزوده و شبیه سازی تمرین میکنند. ما در ایران هنوز این زیرساخت را نداریم و در حد تئوری مطرح است. نبود تجهیزات مدرن آموزشی یکی از دلایل افت انگیزه در میان دانشجویان است.
48

آخرین دیدگاهها