معرفی ۱۶ ماشین آلات معدنی غول پیکر - جزعشق خداهیچ پس انداز نکن....
دسته‌بندی نشده

معرفی ۱۶ ماشین آلات معدنی غول پیکر

معرفی ۱۶ ماشین آلات معدنی غول پیکر

غول پیکرین ماشین آلات معدنی جهان همواره از سوی شرکت های بزرگ در جهان ساخته شدند. برخی از این ماشین آلات غول آسا در ایران را می‌توان شامل مواردی همچون دامپتراک (کامیون های ویژه معدن)، بولدوزر، اکسکاواتور،‌ لودر و شاول هیدرولیکی و کابلی، دانست. البته ناگفته نماند که بعضی از ماشین آلات معدنی غول پیکر به عنوان ماشین آلات راهسازی غول پیکر نیز در نظر گرفته می‌شوند.

بکارگیری ماشین‌آلات معدنی سنگین به ویژه در معادن روباز از اهمیت بالایی برخوردار هستند، چرا که هر چقدر عملیات انتقال بار با حجم بالا در سریع‌ترین زمان ممکن انجام گیرد، این موضوع می تواند برای معدن‌دار با صرفه ‌اقتصادی همراه باشد. در ادامه به معرفی ۱۶ ماشین آلات معدنی غول پیکر جهان می‌پردازیم.

ابر ماشین آلات معدن

وسعت کار در بعضی از معادن نیازمند تجهیزات و ماشین آلات با بزرگی دور از ذهن است. برای آشنایی بیشتر با این دنیای عجیب و غریب ماشین آلات غول آسای معدنی، اطلاعات مختصری را برای معرفی هر یک از ماشین آلات معدنی آورده ایم که شامل:

1- سوپر دوزر کوماتسو D575A / بلدوزر کوماتسو D575A

بزرگترین ماشین آلات معدنی بلدوزر جهان : Komatsu D575A Superdozer - تسیکو

از سال 1991، کوماتسو سوپر دوزر D575A بزرگترین بولدوزر روی کره زمین است. این بلدوزر عمدتا توسط اپراتورهای معدن ایالات متحده، کانادا و استرالیا استفاده شده است. این حفار هیولا مانند دارای 16 فوت (5 متر) ارتفاع، 38 فوت (11 متر) طول و 24 فوت (7 متر) عرض است.

تیغه‌ی استاندارد آن ( یکی از قطعات بلدوزر ) بیش از ۷ متر عرض و ۳ متر ارتفاع دارد. این خودرو دارای موتور ۱۲ سیلندر توربوشارژ دیزلی با قدرت ۱۱۵۰ اسب بخار بوده و قادر است ۹۶ متر مکعب مواد را در یک پاس جابجا کند.

2- بزرگترین بولدوزر چرخ لاستیکی Western 2000

ماشین آلات معدنی بولدوزر Western 2000  - تسیکو

این بولدوزر هم از انواع ماشین آلات معدنی به حساب می‌آید که دارای ۱۴ متر طول و ۵ متر ارتفاع است. اندازه‌ی این وسیله با آکو که یکی از بولدوزرهای قدرتمند است، برابری می‌کند. از ویژگی‌های منحصربفرد این وسیله می‌توان به چرخ‌های پلاستیکی قدرتمند آن اشاره کرد.

در سال 1961 شرکت پیمانکاری Western تصمیم گرفت با در اختیار گرفتن بزرگترین بولدوزر دنیا روند و سرعت کار خود را تا حد زیادی افزایش دهد. به دلیل اینکه امکان چنین بولدوزر غول پیکری توسط هر سازنده ای وجود نداشت، آن ها از شرکت مهندسی «C.W Jones» کمک گرفته و درخواست ساخت بولدوزر مورد نظر خود را به آن دادند.

بدین ترتیب شرکت مذکور پروژه ساخت این وسیله را آغاز نموده و در بیش از دو سال بولدوزری کاملاً جدید ساخت. این بولدوزر که Western 2000 نام گرفت در سال 1963 آماده شد. وسترن 2000 برخلاف اکثر بولدوزرهای غول پیکر که از چرخ های زنجیری استفاده می کنند، مجهز به چرخ های لاستیکی است و به همین دلیل بزرگترین بولدوزر چرخ لاستیکی دنیا محسوب می شود.

این بولدوزر عظیم مجهز به چهار موتور دیزل ساخت جنرال موتورز شده بود که هر موتور در یکی از چرخ ها نصب شده بودند و بنابراین بولدوزر را تبدیل به نمونه ای چهارچرخ محرک می کرد. هر یک از این موتورها ۴۰۰ اسب بخار قدرت داشتند که مجموع قدرت بولدوزر را به ۱۶۰۰ اسب بخار می رساندند؛ بنابراین وسترن ۲۰۰۰ قدرتمندترین بولدوزر دنیا هم محسوب می شود.

البته این بولدوزر از لحاظ ابعاد هم هرگز کوچک نیست و با ۱۴ متر طول، ۴.۷ متر عرض و ۴.۶ متر ارتفاع تقریباً با آکو سوپر بولدوزر هم اندازه است. وسترن ۲۰۰۰ برای اولین بار در سد میلفورد مورد استفاده قرار گرفت.

3- بزرگترین دامپتراک حمل و نقل جهان : Belaz 75710

ماشین آلات معدنی بلاز 75710، بزرگترین دامپتراک دنیا - تسیکو

بلاز 75710 بزرگترین دامپتراک جهان و یکی از ماشین آلات معدنی غول پیکر است. بلاز 75710 برای حرکت به هشت چرخ نیاز دارد و می‌تواند 400 تن بار را حمل کند. این ماشین توسط دو موتور دیزلی 16 سیلندر 65 لیتری MTU هدایت می‌شود، اما به دلیل وزن آن، حداکثر سرعت آن 40 مایل در ساعت است. این دامپتراک جزو دامپتراک‌های صلب (ثابت) است. نوع دیگر از دسته بندی دامپتراک‌ها، شامل انواع دامپتراک کمرشکن می‌باشد.

این موتورها می توانند گشتاوری در حدود 24 برابر بیشتر از میانگین خودروهای مسابقه ای F1 را داشته باشند. طول شاسی این کامیون به اندازه دو اتوبوس دوطبقه است و همچنین این کامیون هشت چرخ 4 متری دارد، که آن را از زمین دور نگه می دارد!

Belaz 75710 در واقع در این اواخر جایگزین کامیون کمپرسی CAT 797F شده است. ارتفاع این دستگاه 26 فوت و وزن آن حدود 450 تن است. این کامیون با دو موتور 65 لیتری مجزا، که هر کدام 2300 اسب بخار قدرت دارد، یکی از بهترین ماشین آلات معدنی به حساب می آید.

در واقع باید گفت که کامیون Belaz 75710 ، هیولایی است که اولین مدل آن در سال ۲۰۱۳ توسط کارخانه بلاروسی belaz تولید شد. کارخانه بلاز یک سوم کامیون معدن های دنیا را تولید می‌کند. این کامیون، در مقایسه با تولیدات قبلی این کارخانه ۲۵ درصد ظرفیت بیشتری دارد. این کامیون معدن بزرگ اولین بار در معادن کشور روسیه آزمایش شد و پس از قبول شدن در آن‌ها در معادن سراسر دنیا مورد استفاده قرار گرفت.

4- بزرگترین دامپتراک لیبهر TI274

ماشین آلات معدنی دامپتراک لیبهر TI 274 - تسیکو

لیبهر جز دامپ‌تراک‌ها محسوب می‌شود و با توجه به قدرت بسیار خوبی که برای آن در نظر گرفته شده است، می‌توان آن را رقیب کوماتسو دانست. ارتفاع این وسیله غول‌پیکر در حدود ۷ متر و طول آن تقریباً ۱۳ متر است. از این وسیله می‌توان به راحتی برای باربری در معادن و یا راهسازی استفاده کرد.

۵- بزرگترین تراکتور Big Bud 747

ماشین آلات تراکتور Big Bud 747 - تسیکو

بیگ باد 747 بزرگ‌ترین تراکتور دنیا است که در سال 1977 در ایالات متحده ساخته شد. این تراکتور غول پیکر در اصل به صورت سفارشی توسط «Wilbur Hensler» طراحی شده و توسط «Ron Harmon» و کارکنان شرکتش یعنی شرکت «Northern Manufacturing» ساخته شد.

این تراکتور تقریباً ابعادی معادل دو برابر تراکتورهای معمول دارد و هزینهٔ ساخت آن ۳۰۰ هزار دلار عنوان شده است. مالکیت بیگ باد چندین بار جابجا شده و برای مدت زیادی از آن استفاده شد که بعضاً در برخی دوره‌ها، استفاده نامناسبی از آن به عمل آمده بود تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۰۹ بازنشسته شده و به موزه منتقل شد.

6- دامپتراک Cat 797F

ماشین آلات معدنی دامپتراک F797 کاترپیلار - تسیکو

Cat 797F دومین دامپتراک بزرگ در جهان است. ظرفیت بارگیری این دامپتراک غول پیکر 400 تن است و آنقدر بزرگ و غول پیکر است که باید در قطعات جداگانه حمل شود و در همان محل کار، مونتاژ شود. طول آن از دو اتوبوس دو طبقه بیشتر بوده و عرض آن به بیش از نه متر می رسد. هر یک از شش تایر بزرگ این کامیون 5300 کیلوگرم وزن دارد که دو و نیم برابر بیشتر از وزن یک کرگدن کامل و بالغ است.

7- Bucyrus-Erie 2570-W دراگلاین عملیاتی

ماشین آلات راهسازی و معدنی دراگلاین عملیاتی Bucyrus-Erie 257O-W - تسیکو

بزرگترین دراگلاین عملیاتی جهان، Old Glory یکی از انواع ماشین آلات راهسازی و معدنی غول پیکر است. وزن آن ۶۰۰۰ تن و ارتفاع آن به اندازه یک ساختمان ۲۰ طبقه است. سطل ۷۶ متر مکعبی این دستگاه غول پیکر، قادر است ۴۵۶ وان حمام پر از مواد را در خود جای دهد و دارای عمق ۶۵ متری است.از این ماشین سنگین در ساخت کانال پاناما (آبراه غیر طبیعی و حیاتی) در آمریکا استفاده شده است.

این دستگاه مجهز به یک موتور ۱۶ سیلندر ساخت دیترویت دیزل است که در ابتدا ۷۶۰ اسب بخار قدرت تولید می کرد. اما در طول زمان به ۸۶۰ اسب بخار و سپس به ۹۶۰ اسب بخار افزایش یافت. طول، عرض و ارتفاع بیگ باد به ترتیب معادل ۸.۲، ۴ و ۴.۳ متر است و ۴۵ تن وزن دارد.

۸– بیل طناب برقی کوماتسو P&H 4800 XPC

بزرگترین ماشین آلات معدنی شاول کابلی : p&h 4800 XPC - تسیکو

P&H 4800 XPC با حدود 14 متر ارتفاع، 15 متر عرض و 15 متر طول، بزرگترین بیل طناب موجود در بازار جهانی است. با توجه به ظرفیت دیپر که از 65 تا 70 متر مکعب متغیر است، این دستگاه عظیم الجثه 580 تن مواد را در مدت زمان بیش از شش دقیقه بارگیری می کند.

9- بیل مکانیکی Liebherr 9800

بزرگترین ماشین آلات معدنی بیل مکانیکی : Liebherr 9800 - تسیکو

لیبهر ۹۸۰۰ با ظرفیت بار تا ۹۲ تن در هر پاس، بزرگترین بیل مکانیکی جهان و پربازده ترین ابزار حفاری موجود در دنیا است. همچنین باید اعتراف کرد که این دستگاه، یکی از ماشین آلات معدنی غول پیکر است. وزن این دستگاه 810 تن است که دقیقا 9 برابر وزن شاتل فضایی اندیور است. ظرفیت بیل یا سطل آن به ترتیب در حدود 42 یا 47 متر مکعب است. ظرفیت موتور 2984 کیلووات است که چیزی حدود چهار برابر یک ماشین مسابقه ای F1 است.

این بیل مکانیکی غول پیکر طولی معادل 25.3 متر دارد در حالی که عرض و ارتفاع آن به ترتیب 8.88 متر و 10.33 متر است. حداکثر سرعت لیبهر R9800 تنها 2 کیلومتر در ساعت است و به همین دلیل جهت جابه جایی های با مسافت بالا، بیل مکانیکی دمونتاژ شده و قطعات آن توسط تریلرهای کمرشکن حمل می شوند. سپس در مقصد دوباره آن ها را مونتاژ می کنند.

10- لودر کوماتسو P&H L-2350

بزرگترین ماشین آلات معدنی لودر : Le Tourneau L-2350 - تسیکو

لودر چرخ دار L-2350 با وزن 272 تن، هیولایی عظیم الجثه از یک ماشین معدنی است. بیل بزرگ آن قادر است 80 تن مواد را در یک گذر بارگیری کند. این لودر دارای ارتفاع بالابر 7 متر و دسترسی 3.5 متر است که با موتور 16 سیلندر 65 لیتری توربوشارژ با پمپاژ 1715 کیلووات، رسما در دسته بندی یکی از بزرگترین و قدرتمندترین لودرهای در حال کار دنیا قرار می‌گیرد.

۱۱- اکسکاواتور

بزرگترین ماشین آلات معدنی بیل مکانیکی چرخ دار - Bagger 288 - تسیکو

اکسکاواتور‌ها همان ماشین‌آلاتی هستند که به آنها بیل مکانیکی می‌گوییم. بزرگترین اکسکاواتور دنیا ساخت شرکت Krupp آلمان با نام Bagger ۲۸۸ است که به عنوان بزرگترین ماشین متحرک دنیا نیز شناخته می‌شود. وزن این خودروی غول پیکر ۱۳۵۰۰ تن است و قدرت بارگیری روزانه آن ۲۴۰ هزار متر مکعب خاک است.

طول این ماشین غول پیکر ۲۲۰ متر و ارتفاعش نیز ۹۶ متر است که برای شروع به کار موتور‌ها و ادوات برقی آن به بیش از ۱۶.۵ مگاوات برق نیاز است که به همین خاطر در محل کار آن، معمولا یک نیروگاه کوچک و یا پست برق فشار قوی تاسیس می‌کنند. کمترین سرعت حرکت یک ماشین در دنیا نیز به نام این خودرو ثبت شده است که برابر با ۰.۶ کیلومتر در ساعت است.

۱۲- بیل مکانیکی سطلی-چرخ باگر ۲۹۳

بزرگترین ماشین آلات معدنی بیل مکانیکی چرخ دار جهان : Bagger 293 - تسیکو

بیل مکانیکی سطلی-چرخ باگر ۲۹۳ آنقدر بزرگ است که برای کار با آن به پنج نفر نیاز است. این ماشین دارای ۱۸ سطل عظیم است که قادر به حفاری ۲۴۰۰۰۰ متر مکعب زمین و یا به عبارتی سه میلیون بار وان در روز است. این دستگاه ۹۶ متر ارتفاع، ۲۲۵ متر طول و ۱۴۰۰۰ تن وزن است.

۱۳- شاول هیدرولیکی و کابلی

ماشین آلات معدنی P&H 5700 XPA - تسیکو

شاول‌ها گونه‌ای خاص از بیل مکانیکی هستند که بیل آنها به جای حالت برعکس، رو به جلو بوده و بارگیری خودرو‌ها و جابه‌جایی مواد را آسان تر می‌کند. شاول‌های غول پیکر به دو نوع هیدرولیکی و کابلی تقسیم می‌شوند. بزرگترین شاول هیدرولیکی دنیا ترکس RH۴۰۰ است که حجم باکت آن ۵۰ متر مکعب محاسبه می‌شود.

دو پیشرانه ۱۶ سیلندر بر روی این ماشین قرار دارد که هر کدام از آنها با حجم ۶۰ لیتر، در مجموع ۴۵۷۰ اسب بخار قدرت دارند و این غول ۹۸۰ تنی حد بیشتر سرعتی برابر با ۲.۲ کیلومتر در ساعت دارد. بزرگترین شاول کابلی دنیا نیز ساخت کمپانی Bucyrus امریکا است، که در سال ۱۹۶۹ و به تعداد یک دستگاه از آن ساخته شد.

این شاول ۱۴ هزار تنی، حجم بارگیری ۲۳۵ متر مکعبی داشت که البته درحال‌حاضر عملیاتی نیست. فعلا بزرگترین شاول کابلی دنیا نامش P&H 5700 XPA است که حجم باکت آن ۵۳.۵ متر مکعب است و در سال ۱۹۹۱ و به تعداد دو دستگاه از آن ساخته شد.

14- بزرگ‌ترین شاول کابلی P&H 4100 XPB

ماشین آلات معدنی شاول کابلی P&H 4100 XPB - تسیکو

تفاوت شاول‌های کابلی با شاول‌های هیدرولیکی در این است که بیل آن‌ها توسط کابل‌ها و بازوهای عظیمی حرکت می‌کند. اکثر شاول‌های بسیار بزرگ از نوع تمام برقی هستند و برق موردنیاز آن‌ها از طریق کابل‌های بسیار قطوری تأمین می‌گردد.

شاول 4100XPB محصول شرکت P&H ایالات‌متحده، بزرگ‌ترین شاول کابلی دنیا محسوب می‌شود که از نوع تمام برقی است. این شاول عظیم مجهز به 6 موتور الکتریکی است که مجموعاً 15 هزار اسب بخار قدرت تولید می‌کنند.

15- بیل هیدرولیک CAT 6090

ماشین آلات معدنی بیل هیدرولیک CAT 6090 - تسیکو

CAT 6090 در واقع کمی بزرگتر از هیتاچی EX8000 است که وزن عملیاتی آن 1080 تن است. این موتور از یک موتور عظیم 4500 اسب بخار نیرو می گیرد.

16- بزرگترین حفار کابلی Bucyrus Big Muskie

ماشین آلات معدنی حفار کابلی Bucyrus Big Muskie- تسیکو
ماشین آلات معدنی حفار کابلی Bucyrus Big Muskie- تسیکو

حفارهای کابلی برخلاف شاول‌های کابلی، بازوی متحرک نداشته و بیل آن‌ها فقط به وسیلهٔ کابل حرکت می کند. از این وسایل جهت حفاری های بسیار عظیم و گسترده استفاده می شود. بزرگ ترین حفار کابلی دنیا ماشین خارق العاده ای محسوب می شود که در سال ۱۹۶۹ ساخته شد. این وسیلهٔ اعجاب آور توسط شرکت آمریکایی باکیروس ساخته شده و بیگ ماسکی نام داشت.

این ساختهٔ عظیم بشر ۱۴۸ متر طول، ۴۶.۲ متر عرض و ۶۷.۸ متر ارتفاع داشت در حالی که وزن آن عددی باورنکردنی برابر با ۱۲ هزار تن بود و از آن فقط یک دستگاه ساخته شد. به همین دلیل بیگ ماسکی یکی از بزرگ ترین ماشین های ساخت انسان بشمار می رود.

برای ساخت این حفار عظیم در سال ۱۹۶۹ حدود ۲۵ میلیون دلار هزینه شد که با محاسبهٔ نرخ تورم، معادل ۱۶۱ میلیون دلار امروز می شود. ساخت آن نیز در دو سال و با ۲۰۰ هزار ساعت نفر کار انجام گرفت. بیگ ماسکی هم به صورت تمام برقی طراحی شده بود و مجهز به ۱۸ موتور الکتریکی ۱۰۰۰ اسب بخاری و ۱۰ موتور ۶۲۵ اسب بخاری بود که مجموع قدرت آن ها به ۲۴ هزار اسب بخار می رسید.

برق مورد نیاز این وسیله ۱۳,۸۰۰ ولت بود که از طریق کابل بسیار ضخیمی تأمین می شد. حجم بیل آن ۱۷۰ متر مکعب بود و ظرفیت حمل ۳۰۰ تن خاک را داشت. شیوهٔ حرکتی این حفار نیز بسیار جالب است به گونه ای که فاقد چرخ بوده و مجهز به دو پایهٔ بزرگ است که مانند انسان قدم برمی دارند! به همین دلیل سرعت آن فقط ۱۰۰ متر در ساعت است.

سرانجام به دلیل افزایش هزینهٔ برق و مخالفت های عمومی با استخراج معادن، بیگ ماسکی در سال ۱۹۹۱ از خدمت خارج شد و تلاش برای فروش آن نیز به دلیل هزینه های سرسام آور مونتاژ و مونتاژ مجدد بی نتیجه ماند.

راهنمای خرید قطعات ماشین آلات معدنی غول پیکر

برای خرید هر یک از قطعات معدنی غول پیکر با ارسال پیام از طریق واتساپ به شماره موبایل ۰۹۳۹۱۵۴۹۳۷۷ ، ۰۹۱۳۱۵۴۹۳۷۷ می‌توانید درخواست خود و قطعه مورد نظر را ارسال نمایید و یا باواحد فروش با شماره‌ ۰۳۵۳۸۲۲۱۲۵۴ (داخلی ۱۰۲ یا ۱۰۱) در ارتباط باشید. همکاران ما در اولین فرصت با شما در ارتباط خواهند بود.

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *