مذاکره با رویکرد دفاع در عمق استراتژی پیشرفته برای امیران نسل جدید - جزعشق خداهیچ پس انداز نکن....
دسته‌بندی نشده

مذاکره با رویکرد دفاع در عمق استراتژی پیشرفته برای امیران نسل جدید

مذاکره با رویکرد دفاع در عمق استراتژی پیشرفته برای امیران نسل جدید

مذاکره با رویکرد دفاع در عمق استراتژی پیشرفته برای امیران نسل جدید
مذاکره با رویکرد دفاع در عمق استراتژی پیشرفته برای امیران نسل جدید
امروز نهم آذر ماه در دانشگاه فرماندهی و ستاد آجا  دانشگاه جنگدافوس)  برای امیران و افسران ارشد آجا دوره دافوس با رویکرد مباحث پیچیده مذاکرات استراتژیک با رویکرد دفاع در عمق برگزار گردید .

با توجه به آنکه اولویت اول دافوس ان است که افسران زبده و کاربلدی را برای ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران آموزش دهد . در این دوره پیشرفته که با رویکرد آخرین تحقیقات تکنولوژی جهان و بدور از سیستمهای سنتی آموزش و با توجه به اولویت های دافوس برای فرمانده هان زبده با رویکرد رخ دادهای روز ایران و جهان طراحی و پایه گذاری شد.

پیوسته توجیه منطقی دافوس با توجه به شرایط موجود تصمیم‌ سازی پیچیده و سخت بوده  و هست و در این دوره به کارکردهای اصول و فنون مذاکره در شرایط سخت نگاه تازه و ویژه ای مبذول گردید. در این دوره آموزشی دکتر مازیا میر مدرس تخصصی دکترین مذاکرات استراتژیک به باید ها و نبایدهای مذاکره و مخصصوصا مبحث دفاع در عمق و ضریب شرافت در مذاکره و مدیریت عمر با رویکرد قدرت مذاکره نگاهی تازه و موشکافانه ای صورت پذیرفته است.

مباحث متنوع دیگری با رویکرد ارتباطات غیر کلامی و تفکر سیستمی در اصول و فنون مذاکره و همچنین کاربردهای استراتژیک مذاکره در تاریخ جنگهای مختلف پرداخته شد. مسائل و مباحث مربوط به مذاکرات استراتژیک  بسیار ساده و بدیهی است. چراکه ما هر روز و هر ساعت با بمباران اخبار و شبکه های اجتماعی با آنها رو برو هستیم اما واقعیت دقیقا چیز دیگری است.

مذاکره با رویکرد دفاع در عمق استراتژی پیشرفته برای امیران نسل جدید

سرفصل های این کارگاه آموزشی به شرح زیر می باشد:

  • مفاهیم پایه در اصول و فنون مذاکره
  • مذاکره در شرایط بسیار سخت و بحرانی
  • آشنایی با ترفندها و نیرنگها و فریبها در مذاکره
  • رویکردهای نوین مذاکره با تکیه بر تفکر سیستمی
  • چالشهای مدیریت عمر بر مبنی اصول حرفه ای مذاکره
  • مدیریت تعارض استرس و خشم با رویکرد مذاکره سه بعدی
  • اصول و فنون پیشرفته متقاعد سازی برای مذاکره کنندگان
  • مذاکره با رویکرد دفاع در عمق استراتژی پیشرفته برای امیران
  • آشنایی با تکنیکها و ابزارهای نوین و حفاظت گفتار و حفاظت کلام

مذاکره با رویکرد دفاع در عمق استراتژی پیشرفته برای امیران نسل جدید

ادامه

در استراتژی های نظامی دفاع در عمق یا Defense-in-Depth دفاع در عمق یک استراتژی امینتی عنوان می نمایند،که به راهبرد امنیت عمیق هم شناخته می‌شود و به رویکردی نظامی و یا امینت سایبری اطلاق می‌شود که از لایه‌های چندگانه به‌عنوان نوعی از حفاظت بسیار پیشرفته و کل‌نگر قلمداد می گردد.

دفاع کلی و جزئی و دفاع پیشرفته  لایه‌لایه‌ای به سازمان‌ها کمک می‌کند آسیب‌پذیری‌ کمتری را تجربه نمایند و این مهم را می توان در حدود شش هزار سال قبل در نوشته های ژنرال سان تزو و تفکرات او در چین باستان تاکنون ملاحظه نمود.

به‌بیان‌ دیگر اگر مهاجمی از یک‌ یا دو یا سه لایه دفاعی هم بتواند بسختی عبور کند، ممکن است توسط لایه بعدی و یا بعدی کاملا محدود شده و شکست بخورد. این وحدت رویه استراتژیک پشت میز مذاکره می تواند بسیار کاربردی و کارگشا و سازنده باشد . آری در استراتژی های پیشرفته نظامی مجموعه فرآیندهای دفاعی که به‌صورت چندلایه چیده شده‌اند و همچنین نقش حفاظتی از داده‌ها را به عهده‌دارند. اگر مهاجم بتواند از یکی از لایه‌های دفاعی عبور کند، بلافاصله به سد لایه دوم و سوم و چهارم و….. روبرو شده و در نهایت شکست خواهد خورد و نابود می شود.

سالها در جنگ حهانی اول و دوم و…. دو  طرف جنگ با چیدن لایه های  گوناگون  اجازه پیش روی و یا استقرار دشمن و یا تثبیت دشمن را به هیچ عنوان نمی دادند…..

در مطالعات گسترده خود متوجه شدم که آمریکایی ها در دانشگاه جنگ بجای دفاع در عمق از واژه رویکرد قلعه یا Approach to the castle بهره می برند. شاید وجه تسمیه ان این باشد که لایه‌های دفاعی در این روش مانند لایه های دفاعی یک قلعه قرون‌ وسطایی طراحی و به کار برده می شود و برای نفوذ به قلعه های قرون وسطایی شما باید از ده ها طونل و نقب و دره و خندق و عوارض طبیعی و……. عبور می کردید و در هر کدام هم امکان زمین گیر شدن یارانتان و کشته و یا اسیر شدن کاملامحتمل بود…..

اری ما هم در مسیر میز مذاکره و به عنوان یک استراتزی کاملا تخصصی و حرفه ای می توانیم از دفاع در عمق و یا با رویکرد قلعه طرف مقابل را کاملا زمین گیر کنیم.

 

مذاکره با رویکرد دفاع در عمق Defense-in-Depth

 

تکامل استراتژی‌های دفاع در عمق

  • در سیر تکامل دفاع در عمق و یا رویکرد قلعه به چند راهکار امنیتی و مشابه ان در اصول و فنون مذاکره می پردازم
  • اول دراهکار امنیتی‌اند پوینت نرم‌افزارهای آنتی‌ویروس و شناسایی و پاسخ اندپوینت (EDR)
  • دوم ابزارهای مدیریت پچ وظیفه‌دارند کاربران و نرم‌افزارها را به‌روز نگه‌داشته
  • سوم راه‌حل‌های امنیتی شبکه  فایروال‌ها، VPN ها، VLAN ها، و غیره
  • چهارم ابزارهای تشخیص/پیشگیری از نفوذ (IDS/IPS)

راهکارهای اساسی در مذاکره با رویکرد دفاع در عمق تمرکز روی استراتژی های بیشتر و بهتر و تبیین آنها در طی مسیر عملکردی و همچنین تمرکز بیشتر روی اقدامات پیش از مذاکره است. احراز هویت سه بعدی و دقیق و پیشرفته از مذاکره کنندگان و نفوذ در انان و شناسایی دقیق نقطه ضعف ها و نقطه قوت آنها و همچنین استفاده از غافلگیری مضاعف و همچنین ترسیم داستانهای مورد پسند این افراد و شوخی های مورد علاقه و یا تنفر و انزجار های احتمالی….

معماری حرفه ای دفاع در عمق

کنترل فیزیکی این نوع کنترل شامل جلوگیری از دسترسی فیزیکی به دستگاه‌ها است که می‌تواند شامل مراقبت انسانی، مخفی کردن یا قفل‌کردن دستگاه‌ها باشد کنترل فنی شامل نرم‌افزار یا سخت‌افزارهایی مثل فایروال یا آنتی‌ویروس است که از  حفاظت از سیستم‌ها یا منابع حساس محافظت می‌کنند. کنترل‌های مدیریتی شامل شاخصه‌های امنیتی مانند دستورالعمل، خط‌مشی گذاری‌ها یا فرآیندهایی که مستقیماً بر روی عملکرد کارکنان اعمال می‌شود. مدل‌های قدیمی‌تر امنیت فناوری اطلاعات مبتنی بر محیط، که برای کنترل دسترسی به شبکه‌های سازمانی قابل‌اعتماد طراحی‌شده‌اند، برای دنیای دیجیتال مناسب نیستند.

امروزه، کسب‌وکارها برنامه‌های کاربردی را در مراکز داده شرکتی، سرویس‌های ابری خصوصی و عمومی (AWS، Azure، GCP و غیره) توسعه و استقرار می‌دهند. بیشتر کسب‌وکارها درحال‌توسعه استراتژی‌های دفاعی عمیق خود برای محافظت از سرور ابری و دفاع در برابر بردارهای حمله جدید همراه با تحول دیجیتال هستند.

اینکه نرم‌افزارهای روی سرور داخلی یا ابری باشند تفاوت چندانی نمی‌کند، تاریخ نشان داده همیشه مهاجمانی هستند که پنهانی نفوذ کنند به‌عنوان‌مثال در واقعه solar winds  در سال ۲۰۲۰ هجده هزار شرکت به مدت ۹ ماه به‌صورت مخفیانه تحت نفوذ قرار گرفتند.

 

اصول کلیدی یک استراتژی مدرن دفاع در عمق عبارت‌اند از:

حفاظت ویژه از دسترسی‌های خاص

برخی از حساب‌های کاربری مانند مدیر IT یا مدیرعامل به تمام بخش‌های شبکه دسترسی کامل دارند. برای این اکانتها باید تدابیر ویژه حفاظتی که ممکن است توسط عامل انسانی  یا به‌صورت نرم‌افزاری کنترل و پردازش می‌شوند در نظر گرفت. در اصول مذاکرات حرفه ای کاملا از بارباروسای دیگری می توان حداکثر استفاده را نمود…

مهر و موم lockdown کردن‌اند پوینت‌های حساس

کاربران با دسترسی خاص باید با شبکه به نحوی روابط یک‌طرفه داشته و درزمانی که نفوذی به شبکه داخلی شکل گرفت و یا شبکه تحت آلودگی بدافزار و باج افزار قرار گرفت از گزند آلودگی در امان باشند د راصول و فنون مذاکره تعویض تیم مذاکره کننده در میانه مذاکره شگرد مناسبی نبوده و نیست اما شاید کاملا اجتناب ناپذیر باشد.

فعال کردن احراز هویت چندعاملی تطبیقی

از اطلاعات متنی (موقعیت، زمان روز، آدرس IP، نوع دستگاه و غیره) استفاده کنید تا تعیین کنید کدام عوامل احراز هویت برای یک کاربر خاص در یک موقعیت خاص اعمال شود.

در مذاکره هم باید از این رویکرد حداکثر استفاده را برد ارسال اطلاعات طبقه بندی شده و کاملا غلط و یا بنا به استراتزی های خودتان استفاده از اصل غافلگیری و فریب و همچنین عدم افشای اطلاعات حساس و سرنوشت ساز و یا احتمالا ارسال اطلاعات سوخته .

عقب نشینی از همه زمینهای بازی و مواظع خود و حتی منافع در جهت دفاع در عمق در اصول و فنون مذاکره بسیار رایج است اما شاید برای برخی وطن پرستان دادن زمین وطن بسیار سخت باشند و نتوانند در این بازی خوش بدرخشند …

آنچه که در این میان برای ما بسیار مهم بازی در زمین خودمان با رویکرد کمتر از حقیقت خود را پشت میز مذاکره به طرف یا طرفهای مقابل نشان دادن است نحوه اجرا و بیان و نحوه گفتمان ما بسیار بسیار مهم و حیاتی است….

امروزه با گسترش فن اوریها امکان نفوذ و باز نشر و باز پخش کلام و سخن بسیار بسیار زیاد است تا انجا که حتی می توان به لایه های پنهان و دوم و سوم کلام نیز می تواند پی ببرد و متاسفانه ما در این راه هیچگونه فعالیت در خور توجهی نداشته ایم.

در این دوره آموزشی کارشناسان و مدیران و معاونان با نحوه حفظ اطلاعات و همچنین ارائه رفتار منسجم در برابر افرادی که با جلب اعتماد طرف مقابل در صدد  کسب اطلاعات مورد نظر خود هستند آشنا شدند تا در نهایت با مهارت هایی که کسب می کنند از ارائه اطلاعات حوزه کاری خود به چنین افرادی به شدت ممانعت مدیریت و رهبری نموده و جلوی تخلیه اطلاعاتی را بگیرند.

به نظر می رسد که هر فرد و جامعه ای در هر طبقه و جایگاهی دارای اسراری هستند که دیگران نباید از آن ها مطلع شوند چون افشای آن ها باعث ورود  لطمه و یا احيانا نابودی آن فرد یا جامعه خواهد شد……

ادامه مطلب

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *