سامانه ملی آموزش و مشاوره ازدواج راه اندازی می شود - جزعشق خداهیچ پس انداز نکن....


دبیر ستاد بزرگداشت هفته ازدواج:


تهران – ایرنا – دبیر ستاد بزرگداشت هفته ازدواج و مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان از راه‌اندازی سامانه ملی آموزش و مشاوره ازدواج با محوریت آموزش پیش از ازدواج و مشاوره‌های تخصصی ازدواج و خانواده خبر داد. 


به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مهدی متقی‌فر روز سه‌شنبه در نشست خبری افزود: در هفته ازدواج (١٠ تا ١۶ تیرماه) برنامه‌های متعددی به همت وزارت ورزش و جوانان و ادارات کل تابعه برنامه‌ریزی شده است. 


وی ادامه داد: برنامه ملی جشن وصال در تالار وحدت تهران با حضور رئیس‌جمهور و شماری برنامه رسانه‌ای با همکاری صدا و سیما در حوزه ازدواج از جمله این طرح‌ها و برنامه‌ها به‌شمار می‌رود. 


متقی‌فر اضافه کرد: شعار امسال نیز «ازدواج آسان و آسمانی با هدف حذف تشریفات عروسی و فرهنگ‌سازی» در این رابطه است همچنین نصب بیلبورد در این زمینه با همکاری سازمان زیباسازی شهرداری تهران از دیگر طرح‌های مهم این هفته است. 


رشد نرخ ازدواج در سال ١۴٠٠ برای دومین بار 
دبیر ستاد بزرگداشت هفته ازدواج یادآور شد: در سال ١۴٠٠ برای دومین بار جامعه با افزایش ازدواج روبه‌رو شده و مطابق با بررسی‌های انجام گرفته، حذف مراسم‌ها و هزینه‌های اضافه زوجین از علل اصلی این مسأله بود.


به گفته وی، نرخ ازدواج در سال ٩٩، ۵۵۶ هزار و ٧٢٨ مورد و در سال ١۴٠٠ برابر با ۵۶٨ هزار و ٩٣٠ مورد بوده است. 


متقی‌فر ادامه داد: در راستای برنامه‌های ازدواج، پویشی نیز به منظور انتقال تجارب ازدواج آسان همراه با اهدای جوایز متعدد و اعطای جهیزیه، افتتاح مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده، مشاوره رایگان و آموزش و تعلیم در این حوزه در دستور کار قرار گرفته است.


وی افزود: جشن وصال نیز با تقدیر از افراد تاثیرگذار در حوزه ازدواج، سخنرانی رئیس‌جمهور و سیدحمید سجادی، وزیر ورزش و جوانان و وحید یامین‌پور معاون امور جوانان وزارت ورزش و جوانان همراه خواهد بود.


دبیر ستاد بزرگداشت هفته ازدواج در پاسخ به پرسشی مبنی بر حمایت از ازدواج جوانان دهه ۶۰ نیز اظهار داشت: قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت شامل همه جوانان (غیر از مساله فرزندآوری) بوده و معاونت امور زنان و خانواده هم یک مصوبه در این راستا جهت اهدای وام به زنان روستایی درنظر گرفته است. آمارها در این زمینه باید شفاف‌سازی و مشاوره‌های مربوطه نیز از نظر کیفی ارتقا یابد. صدا و سیما هم در این حوزه برای ارائه آموزش‌های مهارت زندگی، انتخاب همسر و تربیت فرزند باید همکاری داشته باشد.


متقی‌فر تاکید کرد: در موضوع واسطه‌گری، وزارت ورزش و جوانان با  همکاری و تأیید سازمان تبلیغات اسلامی باید برای مراکز همسریابی مجوز صادر کند.


پرداخت ۲۱۰ هزار وام ازدواج از ابتدای سال
وی درباره وام ازدواج توضیح داد: اقدامات مؤثری در زمینه وام‌های ازدواج انجام شده و این مساله نیازمند جریان‌سازی است. این وام، در سه ماهه اول سال ١۴٠١ نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته و از ابتدای سال تا ششم تیر ٢١٠ هزار وام به ارزش ٢٨۵ هزار و ٧٣١ میلیارد ریال پرداخت شده است.


مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان خاطرنشان کرد: در سال گذشته ١٧۵ هزار فقره وام به ارزش ١۴٩ هزار میلیارد ریال (رشد ٧١ درصدی) پرداخت شده بود.


متقی‌فر در مورد اقداماتی در راستای کاهش هزینه‌های ازدواج گفت: اکنون مجمع خیرین کشور با ارائه‌دهندگان خدمات عروسی ارتباط برقرار کرده و در برخی استان‌ها با انعقاد تفاهم‌نامه سعی در کاهش قیمت و هزینه‌های خدمات این حوزه و استفاده از تخفیف برای زوجین داشته است. فرهنگ‌سازی در این زمینه صرفا مربوط به مردم نبوده و دست‌اندرکاران این حوزه نیز باید همکاری داشته باشند.


ادامه دارد…



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *