دیدار وزرای امور خارجه آمریکا کره جنوبی و ژاپن درخصوص برنامه - جزعشق خداهیچ پس انداز نکن....
دسته‌بندی نشده

دیدار وزرای امور خارجه آمریکا کره جنوبی و ژاپن درخصوص برنامه

تهران- ایرنا- وزرای امور خارجه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن روز یکشنبه درخصوص آنچه “تهدیدهای اعمال شده از سوی برنامه تسلیحاتی کره شمالی پس از آزمایش های موشکی جدید پیونگ یانگ” خوانده شده است، در هاوایی گفتکو کردند.


به گزارش روز یکشنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، در این دیدار «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا، «موته گی توشیمیتسو» وزیر امور خارجه ژاپن،« یوشیماسا هایاشی»  وزیر امور خارجه کره جنوبی جدیدترین تحولالت موشکی کره شمالی را مورد بررسی قرار دادند.


گفتنی است وزرای دفاع ژاپن، کره جنوبی و آمریکا نیز روز پنج شنبه (۲۱ بهمن) در گفت‌وگویی تلفنی بر همکاری خود در مواجهه با چالش‌ها و تهدیدات ناشی از آزمایش‌های تسلیحاتی اخیر کره شمالی تاکید کردند.  


براساس این گزارش، این مکالمه تلفنی بین «نوبو کیشی» وزیر دفاع ژاپن، «سو ووک» وزیر دفاع کره جنوبی و «لوید آستین» وزیر دفاع آمریکا به دنبال پرتاب ۶ موشک توسط کره شمالی در ژانویه گذشته، از جمله یک موشک بالستیک میان‌برد انجام شد.  


به گزارش وزارت دفاع کشورهای ژاپن و کره جنوبی، سه کشور متحد توافق کردند که “در برابر تهدیدات ناشی از موشک‌های کره شمالی و در راستای خلع سلاح اتمی شبه جزیره کره” با یکدیگر همکاری کنند.


در طول این گفت‌وگوی تلفنی، سه طرف نسبت به پرتاب موشک‌های اخیر پیونگ‌یانگ که به نوشته افه، موجب ایجاد بی‌ثباتی در این منطقه شده و نشان‌دهنده نقض قطعنامه‌های متعدد سازمان ملل است، نگرانی خود را ابراز کردند.


کره شمالی درحالی سال نو میلادی را آغاز کرد که از عزم خود برای افزایش ظرفیت دفاعی اش خبر داد. به دنبال اعلام این موضوع، ۶ آزمایش در عرض یک ماه با پرتاب موشک‌های کروز، کوتاه‌برد، مافوق صوت و در آخرین مورد پرتاب موشک میان‌برد و دوربرد که از سال ۲۰۱۷ انجام نشده بود، انجام شد.


پیش از این، کره شمالی خبر داده بود موشک بالستیک میان‌برد سطح به سطح با نام «هوآسونگ-۱۲» را با هدف سنجش دقت و امنیت آن آزمایش کرده است.


وزارت امور خارجه آمریکا به تازگی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که «سونگ کیم» نماینده ویژه آمریکا در کره شمالی در روزهای دهم تا پانزدهم فوریه (۲۱ تا ۲۶ بهمن) به هانولولو سفر خواهد کرد تا میزبان نشستی سه جانبه با هدف ایجاد منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در شبه جزیره کره باشد.


براساس قطعنامه‌های شورای امنیت، کره‌شمالی از آزمایش‌های بمب هسته‌ای و موشک‌های بالستیک منع شده اما آمریکا و دیگر کشورها می‌گویند پیونگ‌یانگ در ماه ژانویه (دهم دی تا یازدهم بهمن‌ماه) ۹ موشک بالستیک را آزمایش کرده است. این آزمایش ها بیشترین تعداد آزمایش این موشک‌ها در طول یک ماه در تاریخ کره‌شمالی بوده است.


Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *