آیا اهداف سفر بایدن به فلسطین اشغالی محقق می شود - جزعشق خداهیچ پس انداز نکن....
دسته‌بندی نشده

آیا اهداف سفر بایدن به فلسطین اشغالی محقق می شود

تهران- ایرنا-اختلاف میان رهبران رژیم صهیونیستی به دنبال اعلام آغاز و ازسرگیری دوباره مذاکرات برای احیای برجام در روزهای آینده و در آستانه سفر جو بایدن به فلسطین اشغالی بشدت افزایش یافته و گمانه زنی هایی را در خصوص نتیجه بخش بودن این سفر باتوجه به این اختلافات و دو دستگی در بین مقام های این رژیم مطرح کرده است.


جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا جمعه سوم تیر ماه پس از جلسه با رابرت مالی نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در راس هیاتی دیپلماتیک وارد تهران شد و در نشست خبری مشترک با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران از موفقیت ماموریت خود برای متقاعد کردن تهران و واشنگتن در زمینه از سرگیری مذاکرات خبر داد. وی افزود: قرار است پس از سفر من گفت‌وگوها ادامه یابد و تیم من به عنوان تسهیل گر خواهد بود.


دور قبلی مذاکرات در وین ۲۰ اسفند ماه ۱۴۰۰ به دنبال کارشکنی های آمریکا علیه ایران و عدم نشان دادن حسن نیت از سوی واشنگتن با بن بست مواجه شد و قرار است بزودی دو طرف در قطر به صورت غیرمستقیم و با واسطه گری اتحادیه اروپا با هم مذاکره کنند.


در همین حال رژیم صهیونیستی به صورت رسمی و کلی با هرگونه احیای برجام و از سرگیری مذاکرات پیرامون آن مخالف است ولی در روزهای اخیر اخبار زیادی در ارتباط با ایجاد اختلاف در بین مقام های این رژیم بروز کرده که نشانگر شکاف در بین آنها بوده و احتمال تشدید این شکاف در روزهای آینده دارد.


حاکمان رژیم صهیونیستی که بیشتر آنان را مقام های سیاسی و نظامی تشکیل می دهند با بازگشت آمریکا به میز مذاکره با میانجیگری کشورهای اروپایی و ایران مخالف بوده و معتقدند که چنین توافقی موجب بازشدن دست ایران برای پیشبرد سیاست های خود در زمینه های مختلف خواهد شد.


به ادعای این طیف از مقام های صهیونیست و بدون اشاره به بدعهدی های آمریکا، خروج این کشور از برجام و عدم پایبندی اروپایی ها به آن و اجرای برجام از سوی ایران، تهران طرف بی اعتماد این توافق بود و نباید دوباره با از سرگیری مذاکرات، برجام احیا شود.


علاوه بر مقام های سیاسی رژیم صهیونیستی، بنی گانتس وزیر جنگ این رژیم، دیوید بارنیا رییس سازمان جاسوسی موساد و آویو کوخاوی رییس ارتش رژیم صهیونیستی نیز از مخالفان از سرگیری برجام و احیای دوباره آن هستند و تلاش دارند تا سنگ اندازی های لازم را در مسیر مذاکرات آتی بین ایران و طرف های باقیمانده در برجام با هدف توقف آن به رغم برخی تلاش ها از سوی اروپایی ها و تمایل آمریکا برای از سرگیری آن انجام دهند.



آیا اهداف سفر بایدن به فلسطین اشغالی محقق می شود؟



از نگاه مقام های موساد برجام در یک نگاه کلی توافقی بسیار نامطلوب است چرا که نمی تواند برنامه های هسته ای ایران را بیشتر از دو سال و نیم به تعویق بیندازد و این مدت زمان برای ارتش این رژیم کافی نیست تا یک طرح تهاجمی جامع علیه ایران طراحی کند.


علاوه بر این مقامات موساد تاکید می‌کنند که لغو تحریم‌های اقتصادی غرب علیه ایران به عنوان بخشی از چارچوب یک توافق بالقوه، تنها باعث می شود که ایران به رونق اقتصادی دست یابد و جای پای خود را بیشتر در منطقه و جهان محکم کند. آنها بر این باور هستند که پس از انقضای مفاد غروب این توافق در سال ۲۰۲۵، ایران غنی‌سازی اورانیوم را بدون ممانعت و نظارت غربی ها تسریع خواهد کرد.


جالب این که این اختلافات و تشدید آن با بروز مشکل در ائتلاف احزاب سیاسی و تشکیل دهنده کابینه رژیم صهیونیستی و سفر جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا به فلسطین اشغالی همزمان شده است.


 نفتالی بنت نخست وزیر رژیم صهیونیستی هفته گذشته و پس از تصمیم خود برای انحلال دوره بیست و چهارم مجلس این رژیم (کنست) و اعلام برگزاری انتخابات جدید در شهریور ماه گفت که در حال بررسی کناره گیری از عرصه سیاست است و از باج گیری های سیاسی و تهدیدها خسته شده است.


قرار است لاپید طبق توافقنامه ائتلاف حزب خود در دوره انتقالی و تا برگزاری انتخابات مجلس در شهریور ماه نخست وزیر شود.


در مقابل مخالفان از سرگیری مذاکرات برجام برخی از مقام های رژیم صهیونیستی در نقطه مقابل این دیدگاه قرار دارند و معتقدند که این رژیم می تواند در سایه این توافق دوباره برنامه ها و نقشه های خود را علیه ایران با فرصت و زمان مناسب تهیه و اجرا کند و به عبارت دیگر با خرید زمان به اهداف خود در ارتباط با اهداف نظامی علیه ایران برسد.


 در همین حال برخی مقام های سازمان جاسوسی موساد تاکید دارند که تلاش موافقان از سرگیری مذاکرات در فلسطین اشغالی بخشی از یک کارزار برای تحت فشار قراردادن لاپید وزیر خارجه رژیم صهیونیستی است که بزودی نقش نخست وزیر دوره انتقالی را عهده دار می شود و این اقدامات با این هدف صورت می گیرد که وی بیشترین تمرکز خود را بر محتوای مذاکرات قرار دهد.


از جمله افرادی که به دنبال از سرگیری مذاکرات در ارتباط با برجام هستند می توان به سرلشکر آهارون حلیفا رئیس بخش اطلاعات نظامی (امان)، سرتیپ عمیت ساعر رئیس تیپ تحقیقات اطلاعات نظامی ارتش، سرتیپ اورن ستر رئیس بخش راهبردی و سرلشکر تل کالمان مقام مسئول در ارتباط با واحد ایران نام برد.


در همین حال بنی گانتس در یک واکنش تند به موضع موافق برخی فرماندهان عالی رتبه ارتش این رژیم با از سرگیری مذاکرات برجام اعلام کرد که تصمیم گیری درباره اعلام موضع اسراییل بر عهده کابینه است.


روزنامه صهیونیستی “یدیعوت آحارنوت” نیز در روزهای اخیر با توجه به از سرگیری مذاکرات مزبور در آینده نزدیک در گزارشی اوضاع مرتبط با برنامه هسته ای ایران را “بسیار پیچیده” خواند و به نقل از محافل امنیتی صهیونیست اعلام کرد که برخلاف سیاست رسمی اسراییل، مقامات بلندپایه اسراییلی بیشتری توافق هسته ای برجام را تایید می کنند و یک توافق بد با ایران را بهتر از نبود توافق می دانند زیرا چنین توافقی می تواند برای اسرائیل زمان بخرد.


این روزنامه افزود، به رغم بحرانی بودن مذاکرات وین، طرف اسراییلی دریافته که آمریکایی ها و ایرانی ها نمی خواهند این مذاکرات را برهم بزنند.


در چنین وضعیت پیچیده و بغرنجی از نظر سیاسی در خصوص از سرگیری مذاکرات برجام در بین مقام های رژیم صهیونیستی، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا قرار است روز ۲۲ تیر و در دو هفته آینده سفری به فلسطین اشغالی داشته باشد.


سخن آخر اینکه از دیدگاه کارشناسان سیاسی در منطقه انجام چنین سفری با توجه به اهمیت آن برای مقام های آمریکایی و صهیونیستی به نظر می رسد که نمی تواند نتایج مورد نظر را در بر داشته باشد چرا که با اطمینان می توان گفت با توجه به اراده موجود برای از سرگیری مذاکرات بین طرف های حاضر در برجام و آمریکا بدون شک یکی از محورهای اصلی دیدار بایدن از فلسطین اشغالی از سرگیری مذاکرات است که مورد اختلاف مقام های سیاسی و نظامی رژیم صهیونیستی قرار دارد و همین موضوع می تواند موجب بروز اختلاف در بین مقام های واشنگتن و تل آویو شده و سفر رئیس جمهوری آمریکا را تحت الشعاع قرار دهد.


علاوه بر این با توجه به انتشار اخباری در خصوص لغو سفر بایدن به فلسطین اشغالی در گذشته اکنون نیز بار دیگر این گمانه زنی ها تشدید شده و می توان لغو آن را نیز پیش بینی کرد.



آی‌پی شما:


مرورگر شما:


آخرین بروزرسانی سایت: 1401-03-03 12:40

Leave a Reply

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *